Home » Gymba auttaa

Gymba auttaa

 

oikein väärin

Naiset istuvat tutkimusten mukaan keskimäärin seitsemän ja miehet jopa yli seitsemän tuntia päivässä. Puolet ajasta ihminen istuu työpaikallaan, puolet vapaa-aikanaan. Eläkkeellä istumisen määrä hieman vähenee. Monella työpaikalla ei ole tarjolla muuta vaihtoehtoa kuin istuminen. Työtä on tehtävä tietokoneen ääressä, eikä seisoma-asennon mahdollistavia sähköpöytiä ole saatavilla.

Istuminen on selälle myrkkyä.

Ne, joiden työ vaatii askeleita, kumartelua ja kurkottelua, saavat tuki- ja liikuntaelinoireita harvemmin kuin paljon istuvat. Seisominenkin on terveellisempää, koska lihakset tekevät työtä pystyasennon tukemiseksi.

Päätetyössä hartiat jännittyvät helposti. Myös työn psyykkiset vaatimukset saavat isot hartialihakset kiristymään, ja tarkkuus rassaa aivojakin. Mieti lukua 3 789 ja vähennä siitä nopeasti luku seitsemän.

Huomasitko? Verenpaine nousee, isot hartialihakset jännittyvät, stressaannut – varsinkin jos lasket kilpaa kaverin kanssa.

Istumatyössä pidämme yllä tällaista hälytysvalmiutta tuntikausia, usein aivan huomaamattamme.

Jännittynyt asento väsyttää lihakset ja aiheuttaa niskakipuja sekä päänsärkyä. Päivän mittaan saatamme lyhentyä yli sentin, sillä istuminen painaa kasaan välilevyjä selän nikamien välissä. Niiden nestepitoisuus häipyy verenkiertoon ja joustomekanismi häviää. Siksi pitkä istuminen tuntuu jäykkyytenä. Jos liikumme minimisuosituksen mukaiset puoli tuntia päivässä ja loput 23,5 tuntia olemme passiivisia, on helppo ymmärtää, ettei puoli tuntia riitä kumoamaan passiivisuuden haittoja.

Tässä tulee avuksi Gymba-aktivointilauta.

Gymba aktivoi ja on suunniteltu auttamaan sinua seisomaan oikein. Gymban käyttö on helppoa: laitat vain levyn jalkojesi alle, siinä kaikki. Gymba auttaa sinua tasapainottamaan seisomistasi ja mukautuu oman painosi mukaan. Voit jatkaa työntekoasi normaalisti ja olla huoletta jalkojen tai selän ylirasittumisesta.

Koeta seisoa joka päivä noin puolet työajastasi Gymban päällä. Kivut häviävät, kuntosi paranee, syvät lihakset saavat huomaamatta liikuntaa ja koko kehosi tila paranee jo muutaman päivän työnteon jälkeen. Tämän todistavat kliiniset kokeet ja Gymban laaja testausjoukko. Ryhdy sinäkin gymbaamaan – jo tänään.