Home » Yleinen » Istuminen=tupakointi

Istuminen=tupakointi

anna tuolille potkut3

Liiallinen istuminen on terveysvalistajien uusi löytö. Sen on todettu aiheuttavan samankaltaisia terveysriskejä ja ”elintasosairauksia” kuin tupakoinnin. Asiantuntijat ovat asiasta niin huolissaan, että on alettu puhua istumistaudista. Niskajumitukset ja ylipainoriski lienevät jokaiselle toimistotyöläiselle tuttuja peikkoja, mutta tiesitkö, että ylenpalttinen istuminen aiheuttaa myös kohonnutta diabetes-, sydänkohtaus- ja syöpäriskiä?

Ota näistä vinkeistä vaarin.

1. Nainen, opettele istumaan kuin mies

Erityisesti naisilla on tapana istua reisi toisen päälle ristittynä. Tässä asennossa saatat aiheuttaa kipua alaselkään ja mikä pahinta, estää verenkiertoa toimimasta kunnolla. Istu kumpikin jalkapohja tukevasti lattiassa tai risti jalat mieluummin nilkoista.

2. Muistatko vielä, miltä työkaverisi näyttävät?

Älä lähetä sähköpostia tai soita, vaan kävele työkaverisi työpisteelle kertomaan asiasi suullisesti.

3. Skippaa kokoushuone ja pidä kävelypalaveri

Muistatko, kuinka monta hyvää keskustelua olet käynyt ystäväsi kanssa iltakävelyllä? Jos palaverissa ei pidetä esitelmiä tai tehdä muistiinpanoja, harkitse kävelypalaveria. Saat paitsi liikuntaa, saatat myös saada parempia ideoita raittiin ulkoilman ja ympäristön vaihdoksen ansiosta.

4. Portaat – salakavala tapa saada liikuntaa

Tämä jo tiesitkin – portaat pelastavat. Tai pelastaisivat, jos käyttäisit niitä sen hissin sijaan. Aloita pienestä ja kulje edes alaspäin suuntautuvat matkat jalan.

5. Jos et jaksa nousta, harrasta liikuntaa edes istuen

Kaikki liike on istumatyöläiselle hyvästä. Jos et voi tai ehdi poistua työpisteeltäsi, muista edes silloin tällöin nostaa kädet ylös, pyöritellä nilkkoja tai pyöritellä päätä puolelta toiselle. Katso tästä Lilyn ohjeet helppoon toimistojumppaan, jonka voit tehdä päätteen äärellä.

6. Notkutko työpisteelläsi makaronina? Tarkista ryhti

Hyvä muistisääntö oikeaan istumatyöasentoon on ”90-90-90” -sääntö: nilkkojen, polvien ja lantion pitäisi kaikkien muodostaa 90 asteen kulma. Näyttöpäätteen tulisi olla kohtisuoraan edessä ja katseen vaakatason alapuolella. Kyynärvarsien tulisi nojata joko pöytään tai tuolin käsinojiin, jotta hartiat pysyvät rentoina.

7. Kokeile GYMBA

Seisomalla vaikka osan työpäivästäsi GYMBAn päällä  tuolin sijaan pidät lihaksesi aktivoituna. GYMBAn käyttöön kannattaa totutella vähän kerrallaan. Ryhdy gymbaamaan!